- Jeg savner til og med tavlen 

Det startet med pandemi og fortsatte med Russlands fullskala invasjon av Ukraina. Fem år med avbrutt og mangelfull skolegang setter dype spor i barns mentale helse.

Publisert: 24.02.2025

Polina, jente, profilbilde
SAVN: 12 år gamle Polina savner en normal hverdag med skole og venner.

– Nå er jeg blitt vant til krigen. Da den startet, var det tung beskytning og missilangrep her vi bor. Jeg og broren min ble veldig redde, og gjemte oss under puter og tepper.

Polina er 12 år og kommer fra Kharkiv-regionen i Ukraina. Hun bor i en by nærme frontlinjen. Bombing og flyalarmer er blitt en så stor del av hverdagen, at hun nesten ikke reagerer lenger. Men slike opplevelser setter dype spor.

En unormal skolehverdag

24. februar markerer treårsdagen for Russlands opptrapping av krigen mot Ukraina. 10.8 millioner mennesker er flyktninger og internt fordrevne. Flere enn tre millioner barn har blitt tvunget til å flykte fra hjemmene sine siden denne februardagen i 2022. 

Bilvrak og skadet boligblokk
SKADER: Etter angrep fra Russland.

Siden da er 3 798 skoler skadet etter bombing, mens 365 er helt ødelagte. Ifølge det Ukrainske utdanningsdepartementet er det rundt 4.6 millioner barn som opplever avbrutt skolegang. 

Tegnet ikon av  bok og penn for utdanning

– For Ukrainske barn er utdanning en fjern drøm, sier Anastasiia Praubets. Hun er rådgiver innen utdanning i krise i Plan Ukraina. 

– Årevis med krig har tvunget utallige studenter ut av klasserommene, isolert dem fra sine venner og fjernet tryggheten som skolegang gir. Ved frontlinjen har ikke barn møtt opp fysisk på skolen på fem år. De er avhengige av internettbasert læring.

En undersøkelse viser at blant 1000 barn i alderen 15 til 24 år, har nesten 20 prosent mistet mellom ett og to år av sin skolegang. Noen barn i 5. og 6. klasse kan ikke lese fordi all læring er digital. Situasjonen er verst for barn på bygda. Der er de fire til fem år bak jevngamle skolebarn som bor mer sentralt.

– Ukraina står midt i en utdanningskrise der en hel generasjon barn risikerer å miste fremtiden sin, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Psykologiske traumer

Polina kjenner seg igjen i utfordringene mange barn har. På grunn av luftangrep og missiler, har hun digital undervisning i de fleste fag. Det er ustabilt og vanskelig når strømmen jevnlig brytes og internett svikter. Dessuten har hun lite kontakt med skolevenner, og fritidsaktiviteter har blitt kraftig redusert.

– Når jeg sammenligner læring via internett og tradisjonell, fysisk skole, så savner jeg den vanlige skolen. Jeg savner til og med tavlen. Jeg savner å møte vennene mine der, sier Polina.

De psykiske plagene på grunn av avbrutt skolegang er urovekkende. Millioner av barn opplever stress, angst og depresjon. Det er vanskelig å konsentrere seg og prosessere følelsene. Det hjelper ikke at støtteapparatet for å bearbeide traumer er redusert.

Partapuoli understreker at barna er de mest sårbare i kriser som dette:

Barn mister ikke bare undervisning, men også tryggheten skolen gir. Mange sliter med søvnproblemer, konsentrasjon og håpløshet. Krigen har satt dype spor, og vi må sørge for at barna får skolegang og psykisk helsehjelp, slik at de kan bygge opp livene sine igjen.

Sven Coppens er direktør for Plans humanitære respons i Ukraina. 

– Vi kan ikke undervurdere langtidseffektene denne krisen har på barn. Dette er en nødsituasjon for den mentale helsen og fremtiden til barna, sier han.

Søsken leker i et senter for barn i Polen
HJELP: Aleshia (9) og broren leker i et senter for barn i Polen. Her har hele familien fått psykososial støtte og skolegang tilpasset Aleshia som har særskilte behov.

Å bygge opp barn, er å bygge opp landet

Plan International og partnere har blant annet respondert på krisen ved å gjøre bomberom om til trygge soner for barn. Der kan de møte andre barn og voksne, bygge tillit og føle seg trygge. Plan tilbyr undervisning for dem som har hull i utdanningen, og de får tilbud om terapi og prat med psykologer. 

Polina er blant dem som får tilbud om hjelp. Hun har tilgang til et trygt sted å være, og får støtte med utdanningen. Dessuten finner hun trøst i å få snakke med en psykolog. 

Mor og datter fra Ukraina på et senter
FLYKTET: Halyna og datteren Zlata (9) fikk delta i aktiviteter i et senter i Polen drevet av en av Plans partnere. Her fikk de hjelp til å skape seg et nytt liv i Polen. Nå er Halyna lærer her.

Enorme behov

Kvinner og barn, som utgjør omtrent 90 prosent av de som flykter fra krisen, er i fare for å bli utsatt for kjønnsbasert vold, og seksuell utnyttelse og misbruk. De får også oftere skolegangen avbrutt. Krigen i Ukraina har sakte, men sikkert forsterket tradisjonelle kjønnsrollemønstre og ført til mer ulikhet. Derfor har Plan et ekstra søkelys på jenter og kvinners utfordringer og behov. 

I 2025 har Plan estimert at 12.7 millioner mennesker i Ukraina vil ha behov for humanitær assistanse, inkludert nesten 2 millioner barn. Å investere i utdanning, mental helse og beskyttelse av barn er viktig for å bygge opp landet igjen.

Siden starten av Plans respons i 2022, har Plan International nådd 900 000 mennesker i Ukraina, Polen, Romania og Moldova. Behovene er fortsatt enorme, og det er store hull i responsen, særlig i forhold til psykososial støtte, infrastruktur rundt utdanning og forebygging av kjønnsbasert vold.

Tegnet ikon for barns beskjyttelse, barnehånd holder i voksenhånd

Hva gjør Plan?

  • Plan jobber i tett samarbeid med lokale partnere i Ukraina, Polen, Moldova og Romania.
  • Hjelper barn på flukt ved å gi dem aktiviteter og trygge steder å være.
  • Støtter og veileder foreldre.
  • Sørger for skolegang, opplæring i seksuell helse og rettigheter.
  • Fremmer likestilling, samhørighet og inkludering.
  • Vi tilbyr gratis helsetjenester med fokus på mentalhelse og traumebehandling.
  • Gir informasjon om og oppfordrer til rapportering av voldshendelser.
  • Jobber med forebygging av kjønnsbasert vold.
  • Arrangerer sosiale aktiviteter.

Gi livreddende nødhjelp

Bidra til å beskytte barn som er rammet av krig og katastrofer, og gi livreddende nødhjelp.

Gi nå