To jenter med superheltkostymer.

Jenter formes av ord – velg de rette

Er det en gutt som sparker i mammas mage? Da er han aktiv – kanskje en fremtidig fotballspiller. Er det en jente? Da er hun temperamentsfull – hun blir sikkert en utfordring i tenårene.

Slik fortsetter det. Jenta har fin genser, gutten er tøff. Når de samme ordene gjentas ofte eller over tid, så kan det være med på å skape forskjeller og gi barna ulike utgangspunkt i livet. For ord gir ikke bare muligheter, de kan også begrense oss. 

Stadig flere undersøkelser konkluderer med at ord påvirker selvfølelsen, selvbildet og selvtilliten vår. 

Fordi språket vårt er med på å definere både samfunnet og oss som mennesker, må vi ha et bevisst forhold til ordene vi velger å bruke. Det er viktig å ikke bruke et språk som får jenter til å se på seg selv mindreverdige. Eller som får gutter til å se på jenter som mindreverdige. 

Noen ganger kan ett ord kan være forskjellen på om en jente bestemmer seg for å gi opp eller får mot til å se fremover i livet.  

- Vi jenter er sterke og like mye verdt som gutta.
Sweetie (14)India
To jenter som ler, og teksten "modig" over bildet.

Plan setter jenter først

Over hele verden blir jenter møtt med ord og holdninger som holder dem tilbake, også i Norge. For eksempel at matte er for gutter, dans er for jenter og at prinsesser skal være fagre og riddere modige.

Det var en gang en prinsesse som bodde i et slott. Hun var den vakreste jenta i landet. Prinsen måtte utføre ulike oppgaver for at prinsessen skulle velge han som ektemann, som å drepe en skummel drage.

Det går en rød tråd fra ulikhetene her hjemme til de globale problemene Plan jobber med, som barneekteskap, kjønnsbasert vold og overgrep.

Skal vi gjøre verden bedre for alle barn må vi starte med dem som stiller bakerst i køen. Vi må sette jenter først.

Les mer om jenter og likestilling her

Et ord er nok

Å endre språk og sosiale normer krever små og store investeringer fra oss alle. I de landene der Plan jobber handler det ikke bare om at alle barn skal ha et fødselsbevis eller at en ny skole blir bygget, det handler om møter mellom mennesker.

Samtalen, når vi bruker stemmen vår riktig, da kan noe så enkelt som ord skape endring. Det synes vi er ganske fantastisk.

- Jeg vil endre folks holdninger og overbevise foreldre om at døtrene også trenger utdanning.
Nilofer (21)India

Snakke = samtale, prate

Hvert år gjennomfører Plan samtaler med 1,4 millioner barn og deres familier. I 2022 nådde vi ut til 52 millioner barn over hele verden. I Norge er 127.000 mennesker Planfaddere. Flere skriver brev til fadderbarna sine. Mange faddere forteller barna at de heier på dem og oppfordrer dem til å bli på skolen, selv om det kan være vanskelig. Vi ser at det nytter, og hvor kraftfulle ord kan være når de brukes riktig.

16 år gamle Antora fra Bangladesh, som kjører på motorsykkelen sin.

16 år gamle Antora fra Bangladesh ble med i fadderordningen vår da hun var sju år gammel. I dag er hun en aktiv forkjemper for jenters rettigheter og reiser rundt på motorsykkelen sin for å spre informasjon om blant annet barneekteskap. At en jente kjører motorsykkel er nesten uhørt i det konservative samfunnet hun lever i.

– Først ville ikke familien min at jeg skulle lære å kjøre motorsykkel, men nå er foreldrene mine stolte av meg. Jenter i lokalmiljøet mitt blir også inspirert når de ser at jeg kjører selvsikkert på motorsykkelen, forteller Antora.

Fakta om jenter og ord 

  • Jenter får ofte komplimenter i barnehagen for utseende, og gutter får komplimenter for ferdigheter. 
  • Allerede fra seksårsalderen ser jenter på gutter som det smartere kjønn.
  • Vi snakker ofte med lys, forsiktig stemme til jenter, og med litt høy, barsk stemme til gutter.
  • Aggresjon og sinne er noe mindre akseptert hos jenter.
  • 20 prosent av jenter i alderen 16-19 år har opplevd å bli kalt for «hore» eller andre ord med seksuelt innhold, på en sårende måte. 

Kilder: Det lekende barnet UiS 2020, Science 2017, Barnehage.no, NOU 2019, Ungdata 2017 

Støtt oss

Støtt arbeidet vårt for jenters rettigheter.